pozycjonowanie strony

Czym różni się SEO od Google AdWords

SEO vs. AdWords

Określenia pozycjonowanie często używamy w odniesieniu zarówno do SEO (usługi pozycjonowania), jak i kampanii AdWords (Google Ads). Sa to jednak dwa zupełnie różne narzędzia sluzace do marketingu internetowego i przyczyniaja sie do realizacji innych celów.
Przed wyborem jednego z nich warto zatem sprawdzic, ktore narzedzie bardziej wpasuje sie w potrzeby strony internetowej oraz oczekiwania wzgledem biznesu.

 

kampania google adwords

POZYCJONOWANIE

Głównym zadaniem pozycjonowania jest poprawa pozycji danej strony w organicznych wynikach wyszukiwania, a co za tym idzie widocznosci w internecie. Podczas pozycjonowania m.in dokonywana jest optymalizacja strony na wybrane frazy kluczowe.

GOOGLE ADS

To rozbudowany system reklamowy, za posrednictwem ktorego, reklamy wyświetlane są w wynikach wyszukiwania oraz w serwisach należących do partnerów Google. Najpopularniejszą formą Google Ads są linki sponsorowane (tzw. AdWords), czyli reklamy tekstowe oraz reklamy graficzne (tzw. Display Ads)

Planując działania marketingowe online warto odpowiedzieć sobie na kilka waznych pytań:

  1. Jak długo chcemy promować daną witrynę?
  2. Do kogo chcemy dotrzeć?
  3. Czy stać nas na czekanie na efekty pozycjonowania?
  4. Jakie cechy powinna wykazywac grupa docelowa odbiorcow?
  5. Czy promowana oferta często się zmienia?
  6. Jaki jest nasz miesieczny budzet na promocję serwisu w skali miesiaca?

Natychmiastowy efekt vs. efekt długotrwały

Linki sponsorowane (czyli Adwords) przynoszą efekty z chwilą uruchomienia kampanii, natomiast na efekty pozycjonowania organicznego trzeba czekać, czasem nawet kilka tygodni. Pozycjonowanie jest za to zdecydowanie bardziej długotrwałe. Wg publikacji ekspertow analizujacych zachowania uzytkownikow odnośniki widoczne w zwyklych wynikach wyszukiwania ( nie sponsorowanych) są przez potencjalnych klientów traktowane jako bardziej wiarygodne, niż te wygenerowane w obszarze sponsorowanym przez AdWords.

Koszt kliknięcia w reklamę – od czego zalezy?

pozyskac klikniecia w reklameNajkrocej mowiac, ten koszt zależy od jakości reklamy. System Google premiuje jakość przekazu reklamowego, dlatego im wyzszy wskaznik jakosci reklamy tym reklama jest tansza i odrotnie. Ponadto reklamy dobrej jakosci są widoczne na wyższych miejscach w wynikach wyszukiwania Google AdWords.

Drugą stroną medalu jest określenie ceny pojedynczego kliknięcia w reklamę wyświetloną wg. frazy kluczowej. W tym przypadku wszystko jest o wiele bardziej zlozone. M.in Jest brana pod uwage najwyższa cena, jaką za kliknięcie jest w stanie ponieść reklamodawca (czyli CPC – Cost Per Click) oraz wysokość wskaźnika jakości czyli trafność słowa kluczowego i tekstu reklamy, jakość witryny docelowej, przewidywany współczynnik klikalności. Koniec koncow jest taki, że jeden reklamodawca może zapłacić mniej, a drugi więcej za kliknięcie na reklame dla tej samej frazy kluczowej.

Czas trwania promocji

czas trwania promocjiW przypadku kampanii linków sponsorowanych czas trwania promocji jest zwiaany z ustawieniami czasu trwania kampanii Adwords. Po zakończeniu kampanii linki natychmiast znikaja z wynikow wyszukiwania, w związku z cala strona przestaje być widoczna na pierwszych pozycjach Google.
Efekty pozycjowannia utrzymuja się natomiast nawet po zakończeniu procesu prowadzenia zabiegow SEO majacych na celu promowanie witryny w internecie. Kilka lat temu, zabiegi SEO nie byly jeszcze tak popularne, algorytmy wyszukiwarek nie zmieniały się z tak dużą częstotliwością jak aktualnie, efekty pozycjonowania organicznego utrzymywały się nawet do kilkunastu miesięcy!

Koszt promocji

koszt pozycjonowaniaPromowanie witryn w Google AdWords znacza korzystanie z kampanii typu PPC (pay per click). W praktycie oznacza to, że koszt zostaje naliczony tylko po kliknieciu na reklame i zależy on od konkurencyjności danej frazy. Koszt PPC zwykle miesci sie w ramach od kilkunastu groszy, do kilkunastu złotych.

W przypadku pozycjonowania organicznego koszt zwiazany jest z pracami optymalizacyjnymi czyli SEO, nie ma jednak zadnej oplaty za pojedyncze kliknięcia w link prowadzący do naszego serwisu. Dosc powszechna formą rozliczen za usługi SEO, jeszcze do niedawna były platnosci za efekt ,czyli za określone miejsce w wynikach wyszukiwania. Obecnie coraz czesciej stosuje sie system abonamentowy.

Grupa docelowa

Zwykle SEO pozwala dotrzeć do uzytkownikow, którzy wpisali w Google określone zapytanie (tzw. fraze kluczowa). Mogą to być zarówno potencjalni klienci, jak również osoby poszukujące informacji o danym produkcie/usłudze. Nie ma wpływu na wiek, płeć, czy miejsce zamieszkania odbiorcow, a to jest szczególnie wazne przy lokalnie oferowanych usługach.
Znacznie więcej mozna zrobic w tym zakresie przy kampaniach AdWords. Linków sponsorowane opieraja sie rowniez o zapytania internautów, jednak kierujac reklamy na sieć reklamową (serwisy współpracujące z Google) można dosc dokladnie określić grupę odbiorcow reklamy – kobiety lub mężczyzn w określonym wieku i o konkretnych zainteresowaniach.
Taka targetyzacja nie zawsze przynosci wymierne efekty, poniewaz nie ma pewnosci czy tak okreslona grupa adresatow, faktycznie bedzie zainteresowana oferta. Dlatego znaczna wiekszosc reklamodawcow wybiera jednak kampanie AdWords opierające się o zadane frazy kluczowe, bez zawezania grupy odbiorcow.

Omówione zostaly tylko kluczowe różnice, pomiedzy pozycjonowaniem a kampaniami Google Ads. W praktyce jest ich znacznie więcej, a znajomość tych rozbieznosci pomaga jeszcze lepiej promować strony internetowe w sieci.

Masz pytania w kwestii optymalizacji wyszukiwania, chcesz zamowic analize budowy strony, optymalizacje strony internetowej lub kampanie adwords? 

Napisz do nas już dziś.

About the author: admin

Jestem inżynierem IT z ponad 12-letnim doświadczeniem w dziedzinie tworzenia stron internetowuch. Specjalizuję się w stronach CMS WordPress i Joomla. Mówię w pięciu językach ludzkich: po polsku, angielsku, duńsku, hiszpańsku i niemiecku oraz 4 programistycznych: CSS3, HTML5, PHP i JS. Robię rzeczy, które lubię i lubię rzeczy, które robię. Zawsze patrzę w stronę słońca, dzięki temu nigdy nie widzę cienia. Wraz z mężem i naszymi bliźniakami mieszkam na południowym wybrzeżu Danii, ale zdalnie współpracuję z klientami na całym świecie.